Tietosuojaseloste

Päivitetty: 25.8.2025

Laatija: Fenixcare Oy

Perustuu: EU:n yleiseen tietosuoja-asetukseen (GDPR) ja henkilötietolakiin (10 ja 24 §)

1. Rekisterinpitäjä

Fenixcare Oy

Y-tunnus: 3242730-8

Antinkatu 3D, 00100 Helsinki

Huom: Fenixcare toimii rekisterinpitäjänä niissä palveluissa, joissa se toimii itsenäisesti. Hyvinvointialueiden

palveluissa rekisterinpitäjänä toimii Hyvinvointialue, ellei toisin ole sovittu ja silloin rekisteristä vastaava

yhteyshenkilö on kyseenomaisen Hyvinvointialueen rekisteristä vastaava henkilö, jonka yhteystiedot löytyy

Hyvinvointialueen www-sivuilta.

2. FenixCare Oy:n rekisteristä vastaava yhteyshenkilö

Timo Jäntti

timo(a.t) fenixcare.fi

040 171 2255

3. Rekisterin käyttötarkoitus ja oikeusperuste

Henkilötietojen käsittely perustuu:

– Asiakassuhteen hoitamiseen ja palveluiden toteuttamiseen

– Sopimuksen täytäntöönpanoon

– Lakisääteisiin velvoitteisiin (esim. hyvinvointialueen raportointi)

– Suostumukseen (esim. markkinointiluvat)

Henkilötietoja pääsevät käsittelemään vain ne työntekijät, joiden työtehtävät oikeuttavat tietojen käsittelyyn.

4. Rekisterin tietosisältö

Rekisteriin tallennetaan mm. seuraavat tiedot:

– Henkilön nimi, sosiaaliturvatunnus, yhteystiedot, ammattinimike, koulutus, työkokemus, kotikunta

– Yrityksen nimi ja yhteystiedot

– Mahdolliset suostumukset ja kiellot

– Palveluiden käyttöön liittyvät tiedot (esim. asiakaskäynnit, hoitotiedot)

Perustietojen antaminen on edellytys sille, että voit käyttää palveluitamme tai työskennellä FenixCaren

palveluksessa.5. Mihin tarkoitukseen käsittelemme henkilötietojasi

Käsittelemme henkilötietojasi asiakkuuden hoitamiseen, seurantaan ja kehittämiseen mukaan lukien

asiakasviestintä.

Kehitämme toimintaamme ja asiakaspalvelun laatua pseudonymisoituihin henkilötietoihin perustuvan

analyysin ja raportoinnin avulla

6. Säännönmukaiset tietolähteet

Tiedot saadaan:

– Asiakkaalta itseltään (lomakkeet, sähköposti, puhelin, tapaamiset)

– Hyvinvointialueelta ja yrityksiltä palvelutuottajasopimuksen mukaisesti

7. Tietojen luovutus ja siirto

Tietoja luovutetaan hyvinvointialueelle palvelusopimuksen mukaisesti. Asiakkaan henkilötietoja ei luovuteta

kolmansille osapuolille ilman asiakkaan nimenomaista suostumusta. Henkilötietoja voidaan kuitenkin

luovuttaa lain edellyttämissä tai sen sallimissa tilanteissa kulloinkin voimassa olevan lainsäädännön

mukaisesti.

8. Käytössä olevat järjestelmät

Yhtiöllä on käytössä mm. seuraavia toiminnallisesti kriittisiä tietojärjestelmiä:

Asiakastietojärjestelmä Hilkka (Vivago Oy)

Toiminnanohjausjärjestelmä: Mepco Keikat / Accountor Group Oy

Kirjanpito, palkanlaskenta ja laskutus: Mepco, Procountor / Accountor Group Oy

Sähköposti, etäkokous, kalenteri: Microsoft Office 365 / Advania Oy

Tietoturvaohjelmistot: WithSecure (entinen F-Secure Business)

Lisäksi asiakkaiden järjestelmät kuten: ParastaPalvelua.fi ja palse.fi

Kaikki järjestelmät ovat varmennettuja, ja pääsy niihin on vain koulutuksen ja perehdytyksen saaneilla

henkilöillä. Kirjautumisista ja toiminnoista muodostuu lokiseuranta. Tietoja ei pääsääntöisesti siirretä EU:n tai

ETA:n ulkopuolelle. Kuitenkin tietojen käsittelyyn käytettävät palvelimet tai tekniset ratkaisut voivat olla

yhteistyökumppanin hallinnassa. Näiden kanssa on tehty sopimukset henkilötietojen käsittelystä, ja toiminta

on lainmukaista.

9. Säilytysaika

Manuaaliset asiakastiedot säilytetään vain niin kauan kuin ne ovat tarpeen lainsäädännön ja organisaation

käytäntöjen mukaisesti. Palvelun päätyttyä asiakastiedot toimitetaan hyvinvointialueelle heidän

ohjeistuksensa mukaisesti. Kun tiedot eivät ole enää tarpeellisia, ne hävitetään tietoturvallisesti (esim.

asiakirjahävittäjällä).

10. Rekisterin suojaus

Tiedot suojataan teknisesti ja organisatorisesti (palomuurit, salasanat, käyttöoikeudet). Käyttöoikeudet

perustuvat roolipohjaisuuteen ja lokiseurantaan. Manuaalisesti ylläpitämämme aineistot sijaitsevat tiloissa,

joihin on asiattomilta pääsy estetty. Ainoastaan niillä työntekijöillämme, joilla on tarve käsitellä henkilötietoja

työtehtäviensä hoitamiseksi, on pääsy käsittelemiimme henkilötietoihin.11. Rekisteröidyn oikeudet

Rekisteröidyn tarkastusoikeus, oikeus vaatia tiedon korjaamista ja muut henkilötietojen käsittelyyn liittyvät

oikeudet.

Jokaisella rekisterissä olevalla henkilöllä on oikeus tarkistaa rekisteriin tallennetut tietonsa ja vaatia

mahdollisen virheellisen tiedon korjaamista tai puutteellisen tiedon täydentämistä.

Tarkastusoikeus on maksuton enintään kerran vuodessa. Mikäli henkilö haluaa tarkistaa hänestä tallennetut

tiedot tai vaatia niihin oikaisua, pyyntö tulee lähettää kirjallisesti ja allekirjoitettuna rekisterinpitäjälle

Rekisterinpitäjä voi pyytää tarvittaessa pyynnön esittäjää todistamaan henkilöllisyytensä. Rekisterinpitäjä

vastaa asiakkaalle EU:n tietosuoja-asetuksessa säädetyssä ajassa (pääsääntöisesti kahden kuukauden

kuluessa).

Rekisterissä olevalla henkilöllä on oikeus pyytää häntä koskevien henkilötietojen poistamiseen rekisteristä

(”oikeus tulla unohdetuksi”). Niin ikään rekisteröidyillä on muut EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen mukaiset

oikeudet kuten henkilötietojen käsittelyn rajoittaminen tietyissä tilanteissa. Pyynnöt tulee lähettää kirjallisesti

ja allekirjoitettuna rekisterinpitäjälle. Rekisterinpitäjä voi pyytää tarvittaessa pyynnön esittäjää todistamaan

henkilöllisyytensä.

Rekisterissä olevalla on oikeus tehdä valitus valvontaviranomaiselle, mikäli hän katsoo, että tietoja

käsitellään lainvastaisesti

Valvontaviranomainen:

Tietosuojavaltuutetun toimisto

PL 800, 00521 Helsinki

sähköposti: tietosuoja@om.fi

12. Automatisoitu päätöksenteko

Rekisterissä oleviin tietoihin ei sovelleta automaattista päätöksentekoa eikä profilointia EU:n tietosuoja-

asetuksen tarkoittamalla tavalla.

Yhteydenotot ja pyynnöt:

Fenixcare Oy

Antinkatu 3 D, 00100 Helsinki

timo( a.t) fenixcare.fi